۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۵۶۵۰۶۲
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛

آثار ماه مبارک رمضان| حرمت رمضان باید حفظ شود

استاد حوزه و دانشگاه از مساوات، برابری، تقویت اراده‌ها، امنیت اجتماعی و استحکام پیوند خانواده به عنوان برخی از آثار ماه رمضان نام برد.
رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی امروز در نخستین جلسه سخنرانی آیین ترتیل خوانی قرآن کریم که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد با تأکید بر این‌که پیشانی ماه‌های سال، ماه رمضان است، اظهار داشت: تنها ماهی که خداوند از آن در قرآن کریم نام‌برده است ماه رمضان است.

عضو هیئت‌مدیره جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به جایگاه و اهمیت ماه مبارک رمضان نسبت به سایر ماه‌های سال عنوان داشت: ائمه اطهار علیهم‌السلام برای توصیف اهمیت ماه رمضان چنین فرموده‌اند که«فضیلت ماه رمضان نسبت به ماه‌های دیگر مانند برتری رسول گرامی اسلام (ص) نسبت به سایر انبیا است.

وی افزود: در برخی از روایات تشبیه دیگری نیز صورت پذیرفته که فضیلت ماه رمضان را مانند فضیلت اهل‌بیت (ع) نسبت به سایر مردم توصیف کرده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) روزه را شاخصه رمضان توصیف کرد و گفت: روزه در ماه مبارک رمضان حکم امانت را دارد؛ این در حالی است که رسول گرامی اسلام (ص) روزه را یکی از امانت‌های الهی توصیف کرده است؛ بر این اساس برای کسانی که توان روزه گرفتن ندارند و معذوریت دارند باید حرمت و حریم رمضان را رعایت کنند.

عضو هیئت‌علمی جامع المصطفی العالمیه در ادامه به بیان روایی درباره اهمیت ماه رمضان در ادبیات اهل‌بیت (ع) پرداخت و عنوان داشت: امام علی(ع) در اولین روز ماه مبارک رمضان در مسجد کوفه خطبه‌ای طولانی دارند که بسیار قابل‌تأمل است.

وی ادامه داد: حضرت در اولین فراز از این خطبه چنین می‌فرماید «أَیُّهَا النَّاسُ آن هَذَا الشَّهْرَ شَهْرٌ فَضَّلَهُ اللَّهُ عَلَى سَائِرِ الشُّهُورِ کَفَضْلِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ عَلَى سَائِرِ النَّاسِ؛ ای مردم! این ماه، ماهی است که خداوند، آن را بر ماه‌های دیگر برتری داده است، مانند برتری ما اهل‏ بیت بر دیگر مردم.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی با اشاره به این‌که حضرت علی (ع) در ادامه خطبه مردم را به تدبر در روزه دعوت می‌کند، عنوان داشت: حضرت علی (ع) به‌صراحت می‌فرماید «أَیُّهَا الصَّائِمُ تَدَبَّرْ أَمْرَکَ؛ ای روزه ‏دار! در کار خویش نیک بنگر» این در حالی است که امام در ادامه مردم را به‌نوعی میهمانی در این ماه بشارت می‌دهد.

وی ادامه داد: حضرت در توصیف اهمیت ماه رمضان چنین فرموده است «فَإِنَّکَ فِی شَهْرِکَ هَذَا ضَیْفُ رَبِّکَ انْظُرْ کَیْفَ تَکُونُ فِی لَیْلِکَ وَ نَهَارِکَ وَ کَیْفَ تَحْفَظُ جَوَارِحَکَ عَنْ مَعَاصِی رَبِّکَ؛ در این ماه، میهمان پروردگار خویش هستی. بنگر که در شب و روزت چگونه ‏ای و چگونه اعضای خود را از نافرمانی خدا حفظ می‏کنی. بنگر تا مبادا شب در خواب باشی و روز در غفلت؛ پس این ماه بر تو بگذرد و بار گناهت همچنان بر دوشت مانده باشد.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) به یکی از تعابیر رسول گرامی اسلام (ص) در توصیف جایگاه ماه رمضان از زبان امام علی اشاره کرد و گفت: امام به نقل از حضرت نبی گرامی اسلام فرمود «آن سَیِّدَ الْوَصِیِّینَ یُقْتَلُ فِی سَیِّدِ الشُّهُورِ؛ همانا سَرور اوصیا، در سَرور ماه‌ها کشته می‏ شود.»

وی ادامه داد: امام علی (ع) در ادامه این خطبه چنین فرموده است «فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا سَیِّدُ الشُّهُورِ وَ مَنْ سَیِّدُ الْوَصِیِّینَ قَالَ أَمَّا سَیِّدُ الشُّهُورِ؟ فَشَهْرُ رَمَضَانَ وَ أَمَّا سَیِّدُ الْوَصِیِّینَ فَأَنْتَ‏ یَا عَلِیُّ؛ گفتم: ای پیامبر خدا! سرور ماه‌ها، کدام است و سرور اوصیا کیست؟ فرمود: «امّا سرور ماه‌ها، ماه رمضان است و امّا سرور اوصیا، تویی، ای علی!»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در پایان به بیان آثار ماه رمضان پرداخت و ابراز داشت: رشد جهشی و ارتقایی از اولین آثار محسوس ماه مبارک رمضان است و این به این معناست که هفتاد سال عبادت را می‌توان در روز جهشی ماه مبارک رمضان به دست آورد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) مساوات و برابری و تقویت اراده‌ها را از دیگر آثار ماه مبارک توصیف کرد و اظهار داشت: امنیت اجتماعی از دیگر آثار ماه مبارک رمضان است این در حالی است که استحکام پیوند خانواده از آثار ماه مبارک رمضان است./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات